Med 450 medlemmar är LUGI badminton en av Sveriges största badmintonklubbar. Vi har allt från elitsatsning, ungdom och motionär till familj. 1990 startade LUGI badminton, och har en välutvecklad verksamhet, med spelare i alla topp 10 listor i Sverige. Vi satsar på tränare och gemenskap, och har mer än 25 träningstillfällen per vecka för våra medlemmar. Yngsta medlem är 7 år och äldsta 75 år.

LUGI, ursprungligen Lunds Universitets Gymnastik och Idrottsförening, är en allians av specialidrottsföreningar i Lund. Lugi bildades som förening den 28 november 1912 av Johan Thyrén. Vid starten ingick friidrott, fotboll och tennis. Senare tillkom ett flertal andra idrottsgrenar såsom bandy, gymnastik, golf, fäktning, orientering, boxning, simning och brottning. 1934 omorganiserades föreningen så att alla inskrivna studenter anslöts för att de skulle ha möjlighet att utöva vilken idrottsgren de ville under ordnade förhållanden. Föreningen LUGI omvandlades 1993 till en allians och de tidigare sektionerna kom därmed att utgöra självständiga föreningar.

Visste du att…

• Antal aktiva medlemmar: 450 st
  • Antal aktiva juniorer: 330 st
  • Antal aktiva tävlande juniorer: ca 85 st
  • Antal huvudtränare och hjälptränare: 30 st
  • Mer än 25 träningstillfällen per vecka för våra medlemmar
  • Lag i U11, U13 och U15 i ungdomsserien i Skåne
  • Nils Ihse tar bronsmedalj på SM 2019. Hans 2:a brons i karriären och otroligt nära final.
  • Cheddi Liljeström och Lotten Wengberg tar VM-brons 2023. Lotten Wengberg tar VM-brons 2019.
  • Shaun Ekengren blir säsongen 2019/2020 uttagen till landslagsläger.
  • Minst 15 st elitklassade spelare i vår trupp.
  • Minst 30 st ungdomar är rankade bland de 100 bästa i Sverige.
  • Klubben har totalt (ungdom, senior och veteran) ca 10 spelare bland de 10 bästa i Sverige.
  • Sex serielag i seriesystemet i Svenska Badmintonförbundet, flest i Sverige. Vårt 1:a lag i division 1 är i näst högsta serien. Vårt 2:a-4:e lag i division 2, vårt 5:e lag i division 3 och 6:e lag i division 4. Seriespelet engagerar ca 40 spelare under säsongen; både juniorer och seniorer under 6 speltillfällen per år. Vi tävlar i hela södra Sverige.
  • Vårt 1:a lag har de sista tio säsongerna varit i Sveriges näst högsta serie, division 1 och placerar sig alltid i toppen av serietabellen.
  • Säsongen 2013/2014 vann vårt 1:a lag division 1, kvalade även upp till Elitserien men vi avstod från att gå upp. Med en haltande tabell 2019/2020 låg LUGI Badminton i ledning i serien men pga. covid-19 lät man alla lag stanna kvar i sin nuvarande serie.

Wengberg-priset

Bosse och Lotten Wengberg har varit engagerade i LUGI Badminton i mer än 40 år. Deras roller har varierat under årens lopp men den röda tråden är att engagemanget alltid funnits där för klubbens bästa. För att lyfta deras långa positiva inverkan på klubben beslutades på årsmötet 2021 att inför Wengberg-priset. Bosse och Lotten återkommer ofta till LUGI-andan som ”en god förebild, vara en schysst kompis och bidra till gemenskapen i klubben”. Vid årsmötet 2021 beslutades att Wengbergpriset ska tilldelas en ungdomsspelare som:

• har hög träningsnärvaro
  • är en god lagmedlem
  • visat på personlig utveckling inom badminton
  • arbetar i ”LUGI-andan” för att motivera andra klubbmedlemmar och är en bra förebild både på och utanför banan

I priset ingår: Ett diplom med motivering, signerat av ordförande och huvudtränare. Ett bidrag på 1000 kr till den aktive delas ut.

Priset delas ut i samband med KM i maj/juni varje år. Styrelsen ser till att informera om att priset till alla tränare så att tränarna får komma med förslag på spelare. Styrelsen beslutar på vem som ska tilldelas priset.

Vinnare Wengberg-priset

2022: Lucas Nilsson